Ny start!

Efter sommaren är vi många som vill komma igång med nya sunda vanor. Kanske har sommaren inneburit för mycket av det goda och kroppen ropar efter balans igen.
In i vardagsrutinerna kan vara motigt till en början med sedan brukar ett välbefinnande infinna sig. Kanske inte samma sköna känsla som semesterns frånvaro av måsten och tider att passa har inneburit.
Men en känsla av trivsamt vardagslunk.
För oss som bor på  varmare breddgrader innebär det ju någons vecka sommarlov till samt att det är ett par månader kvar att njuta av sol och bad på. Det är jag glad för!
Dessutom är det mer livsnjutning här och kontrasterna mellan semester och vardag är inte lika skarpa.
Ljuset och värmen gör allt lite mildare och livsstilen öppnar upp för att vara spontan och social.

Men det var inte vad jag tänkte skriva om i detta inlägg.
Jag började även denna dag med en rask morgonpromenad. Här i Bonanova området där vi bor är det väldigt gott om backar så jag fick upp pulsen bra. Medan jag gick rensade jag tankarna och det gav utrymme för nya kloka 😉 tankar att komma fram.

Photo
Utsikt från morgonpromenaden…

 

Photo-5
Bellver parken och Bellver Castle.
Photo-4
Dessa trappor ger bra träning för benen.

När vi ska börja nya vanor och vill leva hälsosammare är det lätt hänt att ta sig vatten över huvudet och vilja för mycket. Ayurvedan är det bästa verktyg jag vet till att leva ett balanserat liv.
Det är en tillåtande och väldigt självklar filosofi. Utan pekpinnar och trender!
Utgå från din personlighetstyp, nuvarande livssituation, årstid, ålder mm och skapa en livsstil som plockar fram ditt bästa jag. Ju starkare vi är ju mer klarar vi av motgångar.

Photo-2
Att skapa vackert omkring mig och ha inspirerade böcker att hämta ideér och bra mat i skåpen gör det enklare för mig att leva ett hälsosamt liv.

Jag har känt av inre stress en period…sådär att det inte känns riktigt bra.
Jag lyssnar på min kropp och så ändrar jag bitar för att balansera mina doshor. Det är intet nytt under solen egentligen….
Tillräckligt med sömn och på rätt tider…Sömnen mellan 22-02 är den mest värdefulla vi har.
Bra naturlig mat! Ju renare desto bättre. Mycket frukt och grönt och jag har även plockat in mer rawfood än tidigare.
Ett bra sätt är att börja dagen nyttigt och grönt.
Jag startar dagen med kokt avsvalnat vatten som jag pressar en eko citron i och river ned lite ingefära.
Ett glas med något grönt pulver om jag inte gör grön smoothie. Jag använder för tillfället Renée Voltaires Green Cleanse som är lätt att röra ut i vatten (kanske inte jättegott i vatten men det funkar)
Oftast  låter jag frukosten vara raw. Chiapudding, avocado yoghurt, smoothie…det finns hur mycket gott som helst.
Det händer att jag väljer till ett eko ägg. Jag försöker lyssna på vad kroppen vill ha så mycket som möjligt.
När jag startar dagen bra är det lätt att fortsätta så.
Jag tar min dagliga kopp kaffe och det händer att det blir en till under dagen. Men när jag håller på att balansera mig som jag gör nu är jag extra uppmärksam på hur det känns i kroppen.

Photo-3
Min blogghörna ikväll och idag blev det komcucha i glaset.

Vin eller cava tycker jag är trevligt att ta ett glas men även där går det att välja sina tillfällen och definitivt mängden. Ett glas till maten kan jag tycka förhöjer en trevlig kväll men det kan stanna vid det.
För mig funkar det mycket bättre att välja till det som är bra och nyttigt för mig än att välja bort och skapa förbud. Men det är ju olika för var och en av oss.
Jag har aldrig varit någon träningsmänniska men mår helt klart bra av rörelse. Yogan är mitt verktyg att hålla mig stark och smidig. Långa raska promenader har jag saknat och är glad att jag tagit tag i.

Nu ropar dom på mig att middagen är serverad. Så jag avslutar för dagen även om jag tänkt skriva mer. Det får bli en annan dag.
För mig är det en NY START nu på många plan. Tack sommaren 2015 för all energi jag samlat på mig.
Nu kör vi!
Puss och kram

Photo-6
Nu ska jag äta middag med detta sköna gäng ❤

Leave a comment