Det här med nyttig mat…..

Ja det finns mycket att säga om nyttig, hälsosam mat. Ena stunden är det raw food som gäller, paleo, gi-kost och nu verkar en del gå över till en helt animalisk kost och må bra av det.
Jag har haft ett brinnande intresse för hälsa och mat så länge jag kan minnas.
Idag har jag hittat mitt sätt att äta. jag lyssnar på kroppen och äter därefter.
Vilket gör det väldigt enkelt och kul att äta.


För mig har mat vibrationer som allt annat.
Färsk mat som är fri från tillsatser har en högre vibration än processad mat som ofta har en lång lista med konstgjorda ämnen.
När vi sparar rester i kylen får den också en lägre vibration än att äta något som nyss tillagats av rena råvaror. Så kanske dags att byta ut veckohandling i stora varuhus för att fylla frysen och sen göra storkok för att frysa in och snabbt kunna värma i micron ( jag har aldrig gillat eller använt micro) mot slow living, slow cooking och att odla själv, handla närodlat och börja ta hand om oss själva och jorden på riktigt.
Bara en tanke och ja, jag vet det där med tiden, stressen, vardagen…
Men vi har alltid ett val. Det kan krävas en ansträngning och förändring i vår livsstil för nya bra val, optimal hälsa, glädje, balans.
Men vänner det är dags nu att vi gör den där förändringen 🙂
Nu höjer vi vibrationerna genom att göra bra val för en skönare, grönare värld.

Istället för vibrationer kan vi även säga livskraft ( prana), energi.
Ju mer livskraft vi stoppar i oss och omger oss med desto mer livskraft skapar vi i våra kroppar och sprider den sen till andra.
Ganska basic och självklart.
Energi – naturen, havet, mat, rörelse, dans, andning, sång, näring, vatten.
Vad ger dig energi?
Vi har nog alla upplevt den lätta behagliga känslan efter att ha ätit en måltid som är välgörande för oss. Jämför den känslan men den man känna efter jul -eller påskbordet.
Vi äter ofta för mycket mat. Samt att vi äter för att vi “ska”. Klockan kanske säger lunch men vad säger magen?
Lyssna in och fråga kroppen. På en skala 1-5 , hur hungrig är du?
Är du superhungrig ( 5) har du väntat för länge och äter ofta snabbt och för mycket.
Är du inte alls hungrig ( 1) så är inte din matsmältningseld igång och du smälter inte maten ordentligt, då skapas slagg ( ama) i kroppen.
Att känna en tydlig hunger ( 4) är ett bra läge för en välgörande måltid.
När du äter din mat i lugn och ro, med trevligt sällskap eller ensam ( utan tv, dator, telefon) njuter av måltiden med alla sinnen ger du extra bra vibrationer till kropp och sinne.

Jag äter inte alltid så här, det händer att jag äter sådant som är mindre bra för mig eller när jag är stressad. Det märker jag snabbt på både humöret och känslan i kroppen.

För mig är mat njutning och kraft. Jag vill ge min kropp färgglad, ren och lokalt odlad mat ( gärna eko). Jag lagar ofta från grunden med färska råvaror och rena smaker.
Sedan snart ett halvår tar jag även mina färgglada näringsdrinkar med råvaror enbart från naturen, för att ge min kropp extra boost. Då får jag dagligen i mig alla näringsämnen jag behöver och sen kan det bara bli bättre med det jag ger den för övrigt 🙂

På bilden ett glas med Power Cocktail som jag tar varje morgon.
Min fina Gratitude Journal har min vän Erika gjort och den kan du köpa på Amazon. Jag skriver i den varje morgon och kväll. En mysigt ritual som skapar ännu större tacksamhet i livet.

Jag måste säga att jag är smått förvånad efter att ha använt Fitline ( näringsdrinkar) mindre än ett halvår och märkt så stora positiva förändringar. Pollenallergi och eksem är borta. Huvudvärken mycket bättre!
Jag är också så tacksam att mitt nervsystem är så mycket lugnare och starkare.
Jag inser nu hur långvarig stress tar på kroppen och hur enkelt vi faktiskt kan hjälpa den till balans igen. En annan mycket viktig ingrediens är mina dagliga promenader i naturen. Mother nature is the best healer ❤

Vill du ha mer kraft, bättre sömn, immunförsvar och balans i kroppen?
Kontakta mig så berättar jag mer
Vll du boka mig för personlig coaching 1:1, på Mallorca eller on-line?
Kontakta mig här

Det kan kännas övermäktigt att förändra sin livsstil för bättre hälsa och glädje men det fina är att det oftast behövs väldigt små förändringar för att göra stor skillnad.

Puss och kram

Leave a comment