En blogg om vårt "everydaylife in Palma", personlig utveckling, hälsosam mat, ayurveda, yoga och om lycka.

Dags för ett ayurveda inlägg…

Leave a comment

Ayurveda betyder “kunskap om livet” och kallas även The art of living wisely.
Att leva med visdom och lyssna till naturen.
Vi är en del av naturen och när vi går mot naturens lagar blir det oftast en omväg. vi möter motstånd och tappar balansen.

Photo

Som att hänga upp tvätt utomhus när det regnar istället för att vänta tills solen kommer fram igen.
Inom ayruvedan talar man om 3 olika energier Vata (luft) , Pitta ( eld) och Kapha ( jord) kort beskrivet. Vi har alla en blandning av dessa i vår personlighetstyp och dom påverkas även av yttre omständigheter. Som årstid, klimat, ålder, livssituation mm

När du föds har du din unika sammansättning av Vata, Pitta, Kapha ( Prakriti som betyder ungefär “den sanna naturen”) allt efter som livet pågår kan dom här energierna komma i obalans och det är oftast då vi får symptom av något slag.
När jag ger ayurveda coaching pratar vi om hur du mår just nu. Då är det din Vikruti (som betyder ungefär “det som avviker ifrån den sanna naturen”) vi utgår ifrån.
Vilken eller vilka energier (doshor) behöver du balansera för att hitta välbefinnande igen.

Är det Vata (luft/rymd) då kanske du känner dig trött, har värk i kroppen, sömnproblem, känner oro, rastlöshet, ångest, saknar aptit, har torr sprucken hud, förstoppning, för mycket tankar och känslan av “att vara i huvudet”.
Detta är tecken på att du behöver balansera din Vata. Vilket många av oss behöver då vi hela tiden får så mycket intryck och lever i ett ganska stressigt samhälle. Detta ökar Vata hos oss.
Vata balanserar vi med regelbundenhet vilket för en flexibel Vata personlighet kan vara utmanande. Men genom att skapa en regelbunden livsstil där du stiger upp och lägger dig runt samma tidpunkt (stiga upp runt 07 och i säng runt 22)  balanserar du snabbt Vata energin.
Ät minst 3 mål lagad mat om dagen. Gärna lite tyngre och såsig mat som grytor och soppor. Välj kryddigt och värmande.
Prioritera bra fetter som smör, ghee, oliv, raps och kokosolja då detta smörjer den torra Vata doshan.
Klä dig varmt och mjukt. Var snäll mot dig själv och se till att minska på stress.
Ut i naturen på långa sköna promenader där du öppna upp för andetaget. Mjuk och flödande yoga passar dig med mycket Vata.
Se till att få ur dig tankarna och gör istället något kreativt.

Är det Pitta (eld och lite vatten) doshan som är ur balans kan du känna dig irriterad, frustrerad, lätt att “tappa humöret”. Du kanske har huvudvärk, infektioner, magsår, diarré, eksem ja mer “eldiga” sensationer i kroppen.
Svettas du lätt och trivs inte när det är för varmt har du oftast mycket Pitta i din personlighet.
Då behöver vi balansera elden inom oss. Framför allt behöver vi då titta på vad som “eldar” på oss.
Är det en inre stress för något? För högt arbetstempo? Krav?
En coach kan vara på sin plast här för att lätta på trycket.
Ge space åt din eld!
Ut på långa promenader, simma, yoga, cykla…Pitta personer har en tendens att välja hård träning då dom är tävlingsmänniskor och vana att “driva” på sig själva.
Men mår bra av att sänka prestationen och släppa in en mer lekfull attityd till sig själva.
Inte ta sig själva på så stort allvar. 🙂
Bra med någon form av meditation om så bara några minuters andingsövningar om dagen.
Vad gäller mat är rena fräscha smaker att föredra för Pitta.
Fisk, kyckling mycket grönsaker och frukt.
Undvik friterad, oljig, röd och het mat. Även vinäger och sura smaker ska Pitta vara försiktig med.
Att hylla måttlighet i alla lägen är en nyckel för att balansera Pitta.

När Kapha (jord och lite vatten) är i obalans känner man sig ofta trött och seg.
Svårt att “komma igång” och få saker gjorda. Tendens att välja en bekväm livsstil.
Kanske har du problem med depression eller mer kroniska tillstånd som långdragna förkylningar, astma, låg ämnesomsättning eller övervikt.
Ofta är det kapha personer som stannar kvar i en relation, arbetssituation eller annat som man skulle lämnat för länge sedan.
Men Kapha personer är uthålliga och undviker helst förändringar och kan behöva mycket stöd och “pepp” för att gå framåt.
Stimulans är det Kapha behöver för att balanseras.
Raska promenader och aktiv träning. Kapha är den doshan som faktiskt kan välja intensivare träning och må bra av det även om det till att börja kan vara motigt att börja träna så finns det sedan en stark uthållighet.
Välj varm och kryddig mat.
Inte lika fet och oljig som Vata personer kan äta utan något “torrare mat”. Wokat med mycket chili och ingefära tex.
Undvik kalla mjölkprodukter och feta såser, välj het kryddig och tillagad mat som  sätter fart på den något tröga jordenergin.
Bjud även in “kryddan” i livet. Våga förändra, gå en annan väg till jobbet, byt ut din frukost och storstäda skåpen.
Sätt fart på energin så får du fart på kapha energin.

IMG_5541

När jag ger ayurveda  coaching får du göra ett ayurveda test.
Vi tittar på din livssitutaion och framförallt till hur du mår just i stunden.
Utifrån det gör vi en livsstilsplan som passar dig och dom förändringar du behöver göra för att skapa balans i tillvaron.

Ayurveda coaching med livsstilsplan –  700 kr (70 euro)
Skype eller personlig möte i Palma.

Photo-8

Jag hittade denna referens från en kund jag gav ayurveda coaching under några månader. Blev glad av att läsa den 🙂

” Coachingen har gett mig möjlighet att finna balans mellan kropp och sinne, att kunna känna inre ro fastän det stormar runt om. Det är en ständig resa och träning. Ulrika har gett mig verktyg att plocka fram när det behövs. Jag har fått ett personligt program som bygger på de samtal vi haft, ett program som inte på något vis känts övermäktigt eller svårt att följa. Allt till vad som är bra mat för just mig till hur kan kan fokusera och mentalt ta mig igenom en stressig arbetsdag finns beskrivet i vårt upplägg.
Inga måsten, inga förbud. Att våga lyssna på mig själv och känna efter vad just jag behöver har varit en röd tråd och jag blir ständigt förvånad över hur väl Ulrika förstår vad jag behöver. Programmet är inte en quick fix med en kort diet på några veckor utan ett nytt sätt att tänka och se på mig själv och andra för livet. Coachingen är den bästa hälsoinvestering jag har gjort!”

Malena Axelsson, Koordinator Vandalorum

Vill du boka tid så fyll i formuläret nedan

Önskar dig en fin helg!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s