En blogg om vårt "everydaylife in Palma", personlig utveckling, hälsosam mat, ayurveda, yoga och om lycka.

Om att sprida leenden…

Leave a comment

Photo-6

Het förmiddag i Santa Catalina

Jag hade ärenden att fixa i Santa Catalina denna förmiddag. Phu…ska jag behöva ge mig in i stan i denna hetta tänkte jag först.  Men lika bra att bara göra. Jag tog med en flaska kylt vatten i bilen och så på med AC:n .
Ni vet när ratten är så där varm att den nästan inte går att ta på.
Känns kanske avlägset för mina läsare i Sverige just nu 😉 men ni på Mallis vet vad jag pratar om.
Svetten pärlar sig i pannan och nacken. Tur jag inte sminkat mig.
Idag hade jag en olust känsla i kroppen och vet inte riktigt varför. Kanske värmen, planeterna eller bara en sådan dag.
Jag tog några extra djupa andetag i bilen vilket alltid hjälper mig att öppna upp i bröstkorgen. Lätta på inre stress om där är någon.

Jag parkerade bilen och klev ut. Phuu….en intensiv hetta slog emot mig.
Mitt första ärende var att fylla på mobilen på Britvid Telcom butik där dom har supergullig personal.
Det var min favorittjej som jobbade idag. Alltid med ett leende och hon är så tillmötesgående.
Min tillfälliga olust rann helt av mig medan jag stod där.
Vi kom att prata om värmen och att planeten verkar visa oss att något inte står rätt till. Hon hade ett så genuint engagemang till att göra sitt för att “rädda planeten” inte minst för våra barns skull sa hon lite bekymrat. Hon är väl 25–30 år.
Vi pratade om vad vi faktiskt kan göra. Äta mer vegetariskt, minska på konsumtionen, välja ekologiskt mm…
Jag sa att jag tror också att det startar i oss själva. I våra hjärtan …med att vi är vänliga mot oss själva och mot vår omvärld.
När vi känner glädje så sprider det sig runt omkring oss och det bidrar också till att hela planeten tror jag. Hon instämde ❤
När jag klev ut i hettan var det med lätta steg och djupare andetag.
Tänk vad ett vackert möte gör för vårt välmående. Så lite som behövs!

Jag fortsatte med mina ärenden och plötslig kändes inte ens hettan så jobbig. Kom på mig själv med att le.
Linn sa häromdagen : Mamma ditt “jobb” heter ju Be Happy. Jobbar du med att göra folk glada?
Ja! svarade jag. Det kan man faktiskt säga.

Men som jag skrev… börjar det inuti oss själva. Kanske är det därför jag jobbar med personlig utveckling, väljer mat som fyller på mig, relationer som känns närande och följer mitt hjärta när jag gör mina val. Jag kan inte ge bort något jag inte redan har.

Jag satte mig på mitt nya favorit café Mama Carmen´s på Carrer de Cervantes 21 Santa Catalina för mitt förmiddagskaffe.
Dom har Palmas bästa Cafe con leche de avena – så krämig och god.
Jag satte mig inne för lite ac och där var mycket folk . Personalen hade fullt upp med att göra smoothies, gröna juicer och servera.
Tjejen som gjorde kaffet verkade ny och glömde bort min beställning. Hon ursäktade sig…
“de nada” svarar jag med ett leende.
När hon äntligen serverar mitt kaffe och jag tagit första klunken tittar hon på mig med en blick som säger “smakade det gott” . Ja ler igen…mmm bueno.
Tänker åter på hur leenden sprider ringar på vattnet.

Photo-8

Mama Carmen Coffee & Kitchen

Photo-9

Jag älskar det vackra golvet dom har. Av med flip flopen för en stund…

Photo-5

Mitt favorti kaffe – cafe con leche de avena ( havremjölk)

Jag går förbi en mäklarkollega för att prata ett projekt vi säljer med dom. Hon var inte där men jag stannar och pratar med dom andra en stund. “Ta ett glas vatten innan du går” ropar ena tjejen när jag säger hejdå.
Tack! Det går åt vatten i hettan.

Det blev ett surdegsbröd på Thomas Bakeshop innan jag sätter mig i den heta bilen igen. Kvinnan som tillsammans med sin man driver det lilla bageriet är så söt. Jag tog sista surdegsbaguetten med oliver i …
” the last to the best” ler hon.
Jag ler tillbaka och väljer även ett linfröbröd till frukosten imorgon.

Det har bara varit en het förmiddag i Santa Catalina för att uträtta några ärenden men för mig så många fina möten och reflektioner.

Go with the flow vänner och kom ihåg att leenden smittas.
Photo-7

Leave a Reply

