En blogg om vårt "everydaylife in Palma", personlig utveckling, hälsosam mat, ayurveda, yoga och om lycka.

Tankar från flyget….

Leave a comment

Sitter på flyget på väg till Sverige. 15 månader sedan jag besökte Sverige senast…
Ser Mallorca försvinna därnere…bergen, landskapet, färgerna….det som kommit att bli vårt hemma. Vi landade på Mallis sommaren 2013. Så lite jag visste då tänker jag nu. Om hur allt skulle bli.
Vi hade ingen tydlig plan ( en idé om hur det skulle bli ja men ingen detaljerad plan), vi gick mest på känsla och en inre övertygelse att detta ska vi göra.
En del av våra farhågor slog in och våra första år på Mallorca har på många plan varit utmanande. När jag tänker efter handlar det nog mest om att livet fortsätter här precis som vart vi än befinner oss. Ett liv under solen är inte lika med att allt blir enkelt även om vissa bitar i livet faktiskt blir det.

När man som en familj flyttar (frivilligt) till ett nytt land och en ny plats svetsas man samman samtidigt som man stöts och nöts i alla prövningar som hör en flytt till.
Alla har ju sina resor föstås och jag säger bara hur jag upplever vår resa.

Vi har stått kvar.
Vi har så gärna velat stanna på Mallorca.
Vi har velat skapa ett vardagsliv här.

Det har vi gjort. Pusselbitar har fallit på plats och frön börjar bära frukt.
Det är med stor tacksamhet, värme och kärlek jag nu kallar denna ö för hemma.

När vi kom t ön 2013 var det mycket som skulle på plats. Egna företag som skulle anpassas till Mallorca. En dotter som första halvåret var hemma med mig medan vi letade förskola. Vi hittade  en liten förskola där Linn grät varje morgon vid lämning …..Tills att allt vände för att bli ett leende när hon kom in på svenska skolans förskola.
Nu pratar hon ganska mycket spanska och även en del engelska. Min spanska jobbar jag fortfarande på men det går framåt.
Jag har mött så många människor och några har kommit att stå mig nära.
När vi återvände till Mallis efter dom första Sverigebesöken hade jag inte någon jag saknade här. Det har jag definitivt nu. Flera stycken ❤

Det tar sin tid att skapa något som verkligen är hemma även om min övertygelse är att hemma är en plats inom oss.
Men igenkänning och tid, att uppleva årstiderna och dess växlingar, lära känna dofter och språket har för mig gjort kärleken till Mallis ännu större.

Jag älskar att starta förmiddagen med en café con leche och en croissant på något café i förmiddagssolen med en vän.
Jag uppskattar en tallrik calamares och en cana ( liten öl) på någon strandrestaurang mer än ett flott restaurangbesök.
Det är lika naturligt att bjuda på ett glas cava när någon är på besök som på en kopp kaffe.
Mitt favoritord på spanska är claró (betyder självklart och sägs oftast med ett leende och positiv attityd med en glad gest)
Bland det vackraste jag sett är när mandelträden står i blom på våren.

Vinter på Mallis förknippar jag med solmogna apelsiner som jag köper i saluhallen med kvistarna och bladen kvar, doften av ved som eldas för att hålla husen något mindre kyliga och så det helt magiska ljuset som skiftar beroende på årstid och hur solen står.

I augusti doftar fikonträden ljuvligt och att plocka fikon från träden och äta dom solvarma direkt måste upplevas.
Stranden åker man till tidig morgon eller sen eftermiddag. Inte för att sola utan för att svalka sig i turkosblått vatten.
Jag har också funnit en plats på denna ö dit jag alltid kan återvända för att lyssna på tystnaden och uppleva stillhet. (Ni som varit där med mig vet vilken plats det är)

Listan kan göras lång på vad jag älskar med Mallorca. Enkelheten livskvalitén, skönheten, värmen och ljuset är några.

Den skönaste känslan är att jag nu reser bort för att snart komma hem igen.

Hasta pronto Mallorca

Leave a Reply

