En blogg om vårt "everydaylife in Palma", personlig utveckling, hälsosam mat, ayurveda, yoga och om lycka.

Fram för mer Ojas!

Leave a comment

En ganska grå dag på Mallis och förutom att jag varit iväg på en lunch så jobbar jag hemma vid datorn idag.
Det blev en del frågor kring ayurvedan vid lunchen och som alltid blir jag lycklig av att dela med mig av ayurvedans visdom.
När jag kom hem satte jag mig med lite texter och hittade massor av intressant arbetsmaterial som jag använder mig utav när jag håller ayurveda workshops.
Så nu får ni läsa lite om Ojas i detta inlägg 🙂

right-orchidee

Ojas är ett begrepp som används inom ayurvedan och kan närmast översättas till livselixir. En människa med mycket ojas utstrålar energi, välmående och livsglädje.

Ojas bildas i kroppen när vi lever i balans med den vi är. När kropp och själ är i harmoni och vi är lyckliga.
Ni vet den där inre glöden och lysten som är långt ifrån en perfekt yta. Utan inre skönhet som är på riktigt.

Ojas bildas även av maten vi äter och transformeras till vävnad i våra kroppar. Du är vad du äter!
Ju bättre matsmältning desto mer ojas. Om vi stressar och känner ilska och frustation förstör vi ojas.

Så att leva ett liv i balans ökar ojas som i sin tur påverkar hela kroppens välbefinnande.

Tips för att öka ojas:
 


1. En god matsmältning är A och O. Använd kryddor som stärker matsmältningen, ingefära, peppar, fänkål och anpassa efter din personlighets typ.
Ät med inspiration av ayurveda och följ dom råd som tilltalar dig ex.
– blanda inte frukt med annan mat utan ät den separat mellan måltider
. Frukten passerar snabbt genom tarmarna och blandar vi då med annan mat skapar det lätt gasbildning. Så hellre en fruktsallad innan maten (ca 20 min) än som efterrätt.
– låt det gå 4 timmar mellan målen för att hinna smälta maten
– ät den största måltiden mitt på dagen då ”agni” (matsmältningselden) är som starkast
– undvik att äta tunga måltider sent på kvällen
– undvik iskalla drycker och mat

2. Lär dig förstå din personlighetstyp (dosha) och lär om Vata, Pitta, Kapha. När du vet vilket element som lätt kommer ur balans i dig kan du välja den diet, träning och livsstil som ökar din livskraft.
 (Boka gärna en ayurveda caoching med mig så tar vi fram en livsstilsplan som gynnar dig.)

3. Ät mat som ökar ojas – färsk, obehandlad och ekologisk mat är det bästa. Mycket frukt och grönt. Särskilt bra för att öka ojas är russin, mandlar, ghee, honung, ris, sesamolja, dadlar, fikon. ekologisk mjölk, saffran, pumpakärnor, mungbönor och essentiella oljor som finns i tex linfrön och valnötter

Photo-3

4. Vila! Både mental och fysisk. Överansträngning tär på ojas. Lyssna på kroppen och undvik snabba lösningar som en kopp kaffe eller att bara köra på när du känner ett behov av vila. Ta en paus!

5. Meditera – Hitta ditt eget sätt att meditera. Gör det enkelt! Förbättrar cellernas aktivitet och ger lugn och ro till sinnet. Ger mental klarhet och och den djupa avslappning kroppen behöver för att bygga ojas.

6. Tillbringa tid i naturen – särskilt om du bor i stan med mycket trafikljus, ljud och stressad livsstil. Genom att tillbringa tid i naturen regelbundet ger vi kroppen möjlighet att åter skapa harmoni och balans.
Photo-7

Så vänner Ojas vill vi ha mycket av!
Det ger energi, föryngrar och gör oss starka och lyckliga. Fast att jag jobbar med ayurveda så behöver jag påminna mig själv emellanåt.
Har faktiskt senast idag käkat mat som inte var den bästa för mig och druckit två espresso för att jag kände mig lite trött.
Nu blir det en eftermiddag med goda Pukka teer, skön musik och kreativitet för att balansera
Hoppas du hittar några tips som inspirerar dig till att öka Ojas.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s