En blogg om vårt "everydaylife in Palma", personlig utveckling, hälsosam mat, ayurveda, yoga och om lycka.

Balansera Pitta!

1 Comment

Bild

Nu är det väldigt varmt här på Mallis och värmen kom snabbt. Från behagliga 23 grader till över 30 grader. Jag märker direkt att jag behöver ändra min livsstil för att vara i balans.
Jag är Vata/ Pitta i min konstitution. I Sverige behövde jag vara mer observant på min Vata dosha (luft/rymd) för den ökar av kyla och vind vilket det finns gott om i Skåne ganska många månader om året 😉
Här på Malllorca märker jag att Pitta doshan (eld) blir tydligare.
För att ge en förklaring till er som inte alls är hemma inom ayurvedans värld så föds vi alla med helt unika kroppstyper. Ur ayurvedans perspektiv kan man se det som 3 spannar med Vata/Pitta/Kapha. Alla spanar har olika innehåll redan när vi föds och det är vad som gör oss helt olika och unika. I mitt fall har Vata spannen mest, sedan Pittan och så lite i Kaphan. Så ska det vara och det är sådan min grundkonstitution är. Under livets alla skeenden så ökar mängden i dom olika spannarna. Det påverkas av vår livsstil, vad vi äter, bor, vilken ålder, vilken årstid osv…I mitt fall får jag alltid tänka på att balansera Vatan med regelbundenhet, sova ordentilgt, äta 3 mål om dagen och gärna lagad mat, hålla mig varm osv…under den kallare årstiden.
Men även Pittan behöver balanseras och sedan flytten hit så blir det ännu tydligare.
Så här lite råd för att balansera Pitta doshan som ökar av värme och sol.

  • Undvika direkt sol när det är som varmast.
  • Skydda huvudet med en hatt
  • Äta sval mat och sallad på sommaren är helt OK om man redan har en del Pitta i sin kroppstyp.
  • Drick gärna kokt svalt vatten (6-7 koppar om dagen)
  • Använd svalkande och bittra örter för att balansera Pitta. Kardemumma, anis, fänkål, gurkmeja, koriander och mynta. En kopp pepparmynta te efter maten är gott och hjälper matsmältningen.
  • Svalt sovrum
  • Bada/duscha svalt
  • Avsluta duschen med en kall dusch
  • Ät så ren mat du kan (helst ekologiskt och fritt från tillsatser) Grönsaker, frukt och fisk är bra. Inte så kryddat…
  • Var försiktig med kaffe, alkohol, röd het mat och syrlig frukt apelsiner/citroner under den varmare årstiden.
  • Akta dig för överansträngning vid träning. Ta ut till dig ca 70%
  • Gärna en kvällspromenad under månens sken 🙂
  • Någon form av meditation – men helt utan prestation. Make it simple. Sätt dig en stund i naturen, lyssna på ett vackert musikstycke.
  • Om du bär på frustation och ilska se till att få ur dig den så du lättar på elden och trycket inom dig.
  • Fyll dig med glädje och ta inte dig själv på så stort allvar
  • Andas! Lugna djupa andetag……inhale, exhale….

Känner du dig stressad och frustrerad. Har tränat hårt, festat för mycket, har krav att leva upp till, känner du dig pressad?
Krånglar magen, magkatarr, halsbränna, diarré? Är du ofta törstig? Har du eksem eller hudutslag? Infektioner eller infalmmationer? Huvudvärk/migrän?
Har du tendens till ilska och att var kritisk och dominant?
Då kan det vara en god idé att balansera din Pitta lite extra under den varma årstiden. 🙂

Vill du har personlig coaching så boka ett ayurveda sommarpaket. Jag jobbar under sommaren också. Välkommen!

Idag blev det ett annorlunda inlägg men blev så inspirerad av mina böcker. Nu ska jag jobba vidare och i eftermiddag blir det att plaska i poolen för välbehövlig svalka.
Hasta Pronto!

 

 

Advertisements

One thought on “Balansera Pitta!

  1. An intriguing discussion is definitely worth
    comment. I do believe that you ought too write more abouht this subject matter, it might not
    be a taboo subject butt typically people don’t talk about such
    topics. To the next! All the best!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s